Økonomioppfølging

Inven2 sender fakturagrunnlag og informasjon om faktureringsprosess til prosjektleder to ganger i året (mars og oktober). I fakturagrunnlaget skal utprøver/sykepleier registrere pasientnummer, fylle inn dato for utførte visitter/prosedyrer og returnere dette til Inven2, som fakturerer oppdragsgiver basert på disse opplysningene.

All betaling fra oppdragsgiver går inn på konto hos Inven2 øremerket den enkelte studie.   Oppgjør av mellomværende mellom Inven2 og OUS reguleres av en egen tjenesteavtale.

To ganger per år vil Inven2, basert på studiens inntekter i siste periode, gjøre en inntektsfordeling til alle enheter som har bidratt i studien. Denne inntektsfordelingen vil fremgå i prosjektregnskapet internt i OUS.

Den enkelte prosjektleder kan innhente informasjon om studiens økonomi ved å kontakte økonomi i klinikk.

Refusjon av utlegg m.m.

Inven2 er ansvarlig for utbetaling av refusjon til studiedeltakere for utlegg i forbindelse med studien og fakturerer oppdragsgiver for utleggene. Når avtale er inngått vil prosjektleder få tilsendt et skjema til bruk for refusjoner. Prosjektleder kvitterer i skjemaet på at utgiftene er knyttet til deltakelse i studien, og er innenfor rammene gitt i studieavtalen. Dersom sponsor skal dekke utlegg ut over det som inngår i avtalen, er det prosjektleder som har ansvar for å innhente skriftlig aksept og legge dette ved refusjonsskjemaet. Prosjektleder sender refusjonsskjema med kvitteringer til Inven2.

Pasienter som deltar i kliniske behandlingsstudier har rett til å få dekket reiseutgifter etter gjeldende regler, se https://helsenorge.no/rettigheter/pasientreiser/rettigheter.

Dekning av utgifter ut over dette må avtales med sponsor.