Retningslinjer for forskningskommunikasjon ved Oslo universitetssykehus

Den overordnede målsettingen på dette feltet fremgår av sykehusets forskningsstrategi 2021-2025. I punkt 6: Vi skal formidle og dele forskningsresultater fremgår det at:

  • Vi skal - i tillegg til publisering i vitenskapelige tidsskrifter - formidle resultater til pasienter og samfunn i et egnet språk. 
  • Vi skal ha en tydelig og kunnskapsbasert stemme i samfunnsdebatten.
  • Vi vil tilstrebe åpen forskning i publisering gjennom åpen tilgang til artikler, og ved deling av data der det er mulig.

Forskningskommunikasjon inngår også som en del av sykehusets kommunikasjonsstrategi. Hovedmålet for dette området er:

  • Oslo universitetssykehus oppfattes som ledende innenpasientbehandling, forskning, utdanning og innovasjon

Tiltak/satsingsområder i strategien:

  • vise fram sykehusets ekspertise ved å dele vår kunnskap med pasienter og omverdenen.
  • profilere sykehuset som en attraktiv arbeidsplass og utdanningsinstitusjon for å sikre rekruttering
  • formidle og dele forskningsresultater, innovasjoner og kliniske studier
  • styrke formidlingssamarbeidet med universitets-, høyskole-, og innovasjonsmiljøer

Forskningsmiljøene kan kontakte sykehusets kommunikasjonsrådgivere for råd og veiledning om hvordan forskningsresultater, innovasjoner og kliniske studier best kan formidles til aktuelle målgrupper.

Ved samarbeid med andre institusjoner om nyhetssaker mv. er det viktig at Oslo universitetssykehus synliggjøres som bidragsyter, f.eks. ved at både bistilling og hovedstilling nevnes.

De viktigste plattformene for forskningskommunikasjon

  1. Egenprodusert innhold - blogger (Ekspertsykehuset) og nyhetsartikler på sykehusets egne nettsider.
    Bloggene og artiklene bor på oslo-universitetssykehus.no og kobles sammen med annet innhold på nettsidene (pasientinformasjon, behandlingsløp mm). Bloggerne veiledes av Kommunikasjonsstaben. Sakene formidles i eksterne kanaler og sosiale medier, og også til aktuelle pasientforeninger. Både blogger og artikler danner ofte grunnlag for innsalg til medier.
  2. Nyheter og magasinstoff i massemedia
    Både via Kommunikasjonsstaben og i direktekontakt mellom forsker og journalist.
  3. Nyhetssiden til forskning.no , kan være et godt alternativ. På engelsk: www.sciencenorway.no
    Både redaksjonelt innhold fra redaksjonen i forskning.no, men også innhold fra medlemsorganisasjoner. OUS er ikke medlem hos forskning.no, men UiO er og kan dermed produsere egne saker. Øvrige medier tar ofte saker fra forskning.no.
  4. Kronikker og leserinnlegg
    Bidrar til å synliggjøre forskningen og forskerne ved OUS.
  5. Facebook og andre sosiale medier brukes til å dele nyheter og blogger
    Aktuelt innhold deles på sykehusets kontoer i ulike sosiale medier. Samarbeid med pasientforeninger og andre aktører bidrar til å spre innholdet videre.
  6. Forskere kan bruke egne konti i sosiale medier for å dele og kommentere egen og andres forskning
    Må skje i eget navn, eventuelt i enhetens navn. Kommunikasjonsstaben kan arrangere kurs/trening.
  7. OUS deltar bredest mulig i RHFenes årlige rapport om forskning og innovasjon
    Stab forskning, innovasjon og utdanning tar utgangspunkt i prisbelønte eller nominerte forskningsartikler fra de to siste halvårene når det skal velges 10-12 kandidater til rapporten. Bare 3-4 av disse får plass i rapporten. legges ut på internett som enkeltsaker og deles. Øvrige forslag vurderes for publisering i OUS-regi, dersom de fortsatt har nyhetsinteresse.
  8. Forskningspriser og artikkelpriser – nyhetssaker i egne kanaler og på sosiale medier
    I tillegg til nyhetssaken (samlet presentasjon) bør enkelt-prosjekter som er egnet for ekstern kommunikasjon tas videre på andre plattformer som enkeltsaker.
  9. Nyhetssaker i egne kanaler og på sosiale medier på store og viktige tildelinger
  10. Forskningsmiljøer synliggjøres via sykehusets internettsider og ous-research.no. Nyhetssaker på engelsk rettet mot (andre) forskere legges også på www.ous-research.no .

Sykehusets kommunikasjonsstab bistår i tillegg med kurs i formidling og blogging.

Spesielt for kliniske studier

For kliniske studier, spesielt kliniske behandlingsstudier (clinical trials) er det egne kanaler som gir en ekstra mulighet for formidling og deling:

  • Presentasjoner av pågående studier på sykehusenes nettsider
    Dette er primært et ledd i å sikre lik tilgang utprøvende behandling for pasienter, men er også forskningsformidling.
  • Registrering av resultatene av kliniske studier i internasjonale databaser
    Dette er primært for å dele resultater på et tidlig tidspunkt og synliggjøre «negative» resultater som er vanskelig å få publisert (intervensjoner som ikke har effekt), for dermed å hindre unødvendige gjentakelser av studier.
  • Presentasjon av enheter som kan utføre kliniske studier kan legges på ous-research.no med tanke på internasjonale oppdragsgivere

Sykehuset har en egen retningslinje for registreringer knyttet til kliniske studier.